Glutenfri pizza på bovetemjöl på mitt sätt

Sen jag blev allergisk mot vetemjöl har jag längtat efter pizza, konstigt för innan jag kunde äta helt vanlig pizza längtade jag aldrig efter det men nu, när jag inte får äta vanlig pizza så...blev jag så sugen... Så idag svängde jag ihop en variant med bovetemjöl den smakade inte som köpepizza inte heller som hemmagjord pizza på vetemjöl men den var god...och stillade mitt sug efter pizza.. Receptet ger två pizzor, om man gör dem runda annars räcker det till en långpanna.
 

Bovetepizza med tomat och zucchini

 

Sätt ugnen på 250 grader. ta fram två plåtar och bakplåtspapper. Ta sedan fram...

6 dl bovetemjöl

½ tsk salt

2 tsk bakpulver

½ dl kallpressad rapsolja

3 dl vatten

 

 

Blanda de torra ingredinserna, häll på olja och vatten, blanda, degen blir väldigt kladdig men den var lättarbetad!  Ta lite bovetemjöl på undersidan på en sked och smeta ut degen till rundlar.
 
Ha på tomatsås, jag gjorde egen av hela tomater på burk som jag kokade ihop med oregano och salt och mixade med stavmixer... men ta valfri tomatsås och sedan har du på det du vill ha på en pizza. jag hade coctailtomater, zucchini rökt skinka, vit ost, riven hårdost och färska kryddor.
 
 
Nu är jag proppmätt! :-)