Glutenfri cheesecake med smak av vanilj och citron och hallon på toppen

 
 
Lite omständigt att kanske baka kolasnittar (jag kallar kakan Sirapsnittar:-) ) men då jag aldrig smakat glutenfria digistive och jag inte vet om det finns utan vetestärkelse så tänkte jag det blir nog bra med Sirapssnittar som botten och det blev det.
 
Receptet på kakorna är från Nytt Fikabröd baka gott utan gluten av Jessica Frej och Maria Blohm
 
Kolanittar
 
1 ägg
1 krm salt
100 g rumsvarmt smör
90 g strösocker
100 g majsmjöl
60 g maizena majsstärkelse
1 msk pofiber
20 g sirap
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
 
Värm ugnen till 200 grader.
Knäck ägget i en skål tillsammans med saltet och vispa i hop med en gaffel.
Låt hälften av äggvispet ligga kvar till pensling av kakorna, häll resten i en större skål.
Blanda i övriga ingredienser och rör till en jämn deg.
Dela degen i två delar.
Rulla varje del till en längd och lägg på en plåt, klädd med bakplåtspapper, platta till en aning.
Pensla med resten av det vispade ägget och toppa med pärlsocker.
Grädda mitt i ugnen i ca 12 minuter.
Skär sedan längderna i cirka 2 cm breda bitar, medan kakorna fortfarande är varma.
 
Ät upp två, tre stycken, spara resten av kakorna till Cheesecake botten.

Vanilj och citron cheesecake med hallontopping

 
75 g smör vanligt eller laktosfritt
  • 300 g färskost
  • 1 1/3 dl kesella/kvarg
  • 4/5 dl socker
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 2 äggulor
  • 1/2 citron (fint rivet skal och juice)
Sätt ugnen på 175˚C.
  1. Krossa kakorna i t ex en matberedare. Smält smöret och rör ner det i kaksmulrona. Tryck ut massan i en form, 24 cm diameter.
  2. Mixa samman färskost, kesella, socker, vaniljsocker, äggulor, citronskal och -juice till en jämn smet i matberedare. Häll smeten i formen.
  3. Grädda i 20-30 minuter i stor form.
Hallontopping
  • 1 12 st gelatinblad
  • 250 g frysta hallon
  • 1 dl vatten
  • 1 msk strösocker
  • pressad saft av 1 st lime

Lägg gelatinbladen i kallt vatten i 5 min. Sjud hallon, vatten, socker och limesaft ca 5 min i en liten kastrull. Sila från jordgubbarna och häll tillbaka spadet i kastrullen. Lyft upp gelatinet ur vattnet och smält gelatinet i det varma spadet under omrörning. Låt spadet svalna innan den försiktigt hälls över kakan. Ställ i kylen minst 2 tim innan servering. Dekorera med valfria bär och frukter.